Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Skale

• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Izraelscy uczniowie z rewizytą w Skale

Email Drukuj PDF

W ramach projektu Międzynarodowej Wymiany Młodzieży współfinansowanego przez MEN pt. „Ciekawi historii – otwarci na przyszłość” realizowanego od września 2017 r. w Zespole Szkół i Placówek Oświatowych w Skale gościliśmy w dniach 04-10 grudnia 2017 r. 15 uczniów i 2 nauczycieli opiekunów z zaprzyjaźnionej szkoły z Shaar haNegev w Izraelu. Pierwsza cześć projektu, czyli wizyta polskiej grupy w Izraelu miała miejsce w październiku tego roku.

Podczas pobytu w Polsce nasi izraelscy koledzy mieszkali w rodzinach swoich partnerów i tym samym mogli poznać życie typowej polskiej rodziny: zwyczaje, kuchnię, sposoby spędzania wolnego czasu oraz inne aspekty życia w naszym kraju. Na kilka dni przed przyjazdem grupy izraelskiej spadł śnieg, więc Polska przywitała gości z ciepłych krajów przepiękną zimową scenerią. Mimo niskich temperatur, Izraelczycy zachwycali się naszą aurą robiąc setki zdjęć. Zaplanowaliśmy i zrealizowaliśmy wiele wspólnych działań m.in. warsztaty kulinarne w szkole, spacer do Ojcowa, zwiedzanie Krakowa, Mikołajkową dyskotekę. Nauczyciele naszej szkoły spotkali się również na prelekcji przygotowanej przez izraelskiego kolegę na temat życia w kibucu. Wymieniliśmy poglądy dotyczące edukacji i pracy nauczyciela w Polsce i Izraelu. Przez trzy dni podróżowaliśmy po najciekawszych miejscach południowej Polski zaliczając kolej linową na Kasprowy Wierch, zakupy na Krupówkach, wycieczkę na Słowację, aby podziwiać Tatry ze „Ścieżki w koronach drzew”, termy w Białce i białe szaleństwo na stoku Kotelnicy. Chociaż nasi koledzy trochę przecenili swoje narciarskie umiejętności – daliśmy radę! W drodze powrotnej czekała na nas pełna atrakcji trasa górnicza w wielickiej kopalni z obiadem w podziemnej restauracji. Zakończenie pobytu to pełna refleksji i zadumy opowieść w Fabryce Schindlera na Lipowej oraz sentymentalny spacer przez żydowski Kazimierz z „legendarnymi” zapiekankami na Placu Nowym. W ostatni wieczór odbyła się wspólna pożegnalna kolacja w restauracji na terenie naszej miejscowości, na której oprócz uczestników wymiany, obecni byli Dyrektor szkoły, rodzice oraz nauczyciele. Gorące podziękowania, drobne upominki, pokaz zdjęć i filmów z pobytu dopełniły spotkanie. Przed odjazdem - łzy rozstania. Na szczęście zostaje kontakt na facebooku - oczywiście po angielsku.