Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Skale

• Decrease font size

Wymiana polsko-niemiecka uczniów

Email Drukuj PDF

Dnia 28.09.2014 wraz z panem dyrektorem Karolem Papiszem i nauczycielem języka niemieckiego - panią Romaną Zadęcką wyruszyliśmy w drogę do Monachium. Wymiana uczniów polsko - niemiecka każdorazowo jest finansowo wspierana przez PNWM (Polsko- Niemiecka Wymiana Młodzieży) mieszczącą się w Warszawie. O godzinie 17 wyjechaliśmy z krakowskiego dworca autobusowego, docierając do Niemiec około południa. Droga była długa, jednak nikomu nie przyszło do głowy narzekać. Po dotarciu na miejsce zostały przydzielone pokoje (mieszane=Polacy + Niemcy), omówiliśmy sprawy organizacyjne, a następnie rozpoczęły się gry integracyjne.

Kolejnego dnia braliśmy udział w całodziennych warsztatach graffiti, na których tworzyliśmy własne prace oraz dzieliliśmy się pomysłami. Czas mijał bardzo szybko! Prace plastyczne wyczerpały nasze siły, zmęczeni szybko położyliśmy się spać , by kolejnego dnia z radością zwiedzać Monachium. Kolejny dzień rozpoczęliśmy od wizyty w szkole naszych zagranicznych przyjaciół. W grupach polsko-niemieckich wybraliśmy się na poszczególne lekcje, jako wolni słuchacze. Część osób uczestniczyła w zajęciach z matematyki,  informatyki, a część w lekcjach organizacyjnych. Następnie udaliśmy się do Burmistrza Ismaning. Zostaliśmy bardzo ciepło przyjęci , a wizyta przebiegła w miłej atmosferze. Zjedliśmy obiad w szkolnej stołówce i ruszyliśmy na zwiedzanie Monachium. W mieście podzieleni na 4 osobowe grupy, mieliśmy wykonać przydzielone nam zadania. Jednym z nich było np. policzenie schodów przy fontannie, wymiana jabłka i banana na cokolwiek innego, zlokalizowanie różnych zabytkowych obiektów. Wszystkie te konkurencje pomogły we wspólnej integracji. Następnie zwiedziliśmy Theresienwiese gdzie odbywał się Oktoberfest. Tego dnia maksymalnie wykorzystaliśmy nasz czas i pełni wrażeń wracaliśmy do miejsca pobytu. W czwartek wybraliśmy się na całodzienną wycieczkę do Salzburga w Austrii, leżącego stosunkowo niedaleko nas – około 1.5h drogi . Najlepszą atrakcją dla nas okazał się rejs po Jeziorze Królewskim otoczonym Alpami. Było przepięknie!  Następnie zwiedzaliśmy muzeum znajdujące się w miejscu dawnej kwatery Hitlera oraz należące do niego bunkry. Odbyliśmy porządną lekcję historii. W godzinach popołudniowych poznaliśmy centrum Salzburga, w którym znajduję się np. dom narodzin Mozarta. Miasto okazało się być bardzo urokliwe. Wszyscy byliśmy pod wrażeniem. W piątek czas poświęciliśmy na olimpiadę bawarską, w której konkurowaliśmy podzieleni na grupy. Zadaniami, które zostały nam przydzielone było: przecięcie drewna, wypicie pełnego kufla zimnej wody, czy też siłowanie się na palce. Walka była zacięta – wygrali najlepsi. Tego dnia również realizowaliśmy projekty taneczne,  czy też przedstawialiśmy różne scenki. Wieczorem odbyła się dyskoteka, która przypieczętowała cały wyjazd. Okazało się , że taniec najbardziej łączy ludzi. Kolejnego dnia czekał nas powrót do domów. Zwiedziliśmy jednak jeszcze salon BMW oraz Park Olimpijski. Na dworcu pożegnaliśmy naszych przyjaciół. Nie zabrakło łez… Jednak czas wymiany dobiegł końca. Pełni wspomnień wsiadaliśmy do autobusu w kierunku Krakowa. Szczęśliwi, z mocą wrażeń, po długiej podróży wróciliśmy do Skały.

Relacja Pauliny Świerk – uczennicy klasy 3 b.