Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Skale

• Decrease font size

Wycieczka klas pierwszych do Warszawy

Email Drukuj PDF

Uczniowie klas pierwszych w dniach 21-23 marca brali udział w trzydniowej wycieczce do Warszawy. Poznawanie stolicy miało przede wszystkim służyć integracji młodzieży, ale też rozbudzać w nich ciekawość świata i wpływać na świadomość kulturową i narodową, co jest szczególnie ważne w 2018 roku – w stulecie odzyskania niepodległości przez Polskę.

Jak wyglądała nasza wycieczka? Oto kilka wypowiedzi uczniów z klasy 1a, 1b i 1Ti:

Pierwszego dnia naszej wycieczki byliśmy w Sejmie, gdzie mogliśmy zobaczyć między innymi jak obradują posłowie (siedząc na balkonie słuchaliśmy wypowiedzi na temat spraw zagranicznych Polski). Byliśmy też w sali konferencyjnej, widzieliśmy dziennikarzy oraz polityków udzielających wywiadów (np. byłą Premier panią Ewę Kopacz) Moją uwagę zwróciły dwie tablice pamiątkowe, jedna dedykowana Posłom Drugiej Rzeczypospolitej, którzy zginęli walcząc o Polskę podczas drugiej wojny światowej, druga upamiętnia Smoleńsk 2010r.
Naszą przewodniczką po Sejmie była pani Elżbieta Duda – poseł RP, która na koniec spotkania wręczyła każdemu z nas pamiątkowy dyplom i symboliczne upominki.
/Kamila – 1a i Magda – 1b/

Po Sejmie przyszedł czas na jeden z najwyższych budynków w Polsce znajdujący się w Warszawie - Pałac Kultury i Nauki. Z punktu widokowego na 30-m piętrze można było zobaczyć całe Śródmieście i mimo że wiatr nieco przeszkadzał, to bardzo podobał mi się widok Warszawy z tej perspektywy. Choćby dlatego uważam, że ten „pomnik socrealizmu”, który przypomina o strasznych czasach komunizmu, powinien pozostać nietknięty. /Simon – 1b/

Ostatnią atrakcją pierwszego dnia wycieczki do Warszawy było zwiedzanie Stadionu Narodowego PGE. Pani przewodnik oprowadziła klasy po trybunach, szatniach oraz sali konferencyjnej (która na mnie wywarła największe wrażenie). Opowiadała też różne ciekawostki dotyczące stadionu. Dowiedziałem się np., że murawa jest ogrzewana - a trybuny nie oraz że dach stadionu rozkłada się około 40-stu minut i nie można go składać, gdy jest na nim delikatna rosa. /Dawid – 1a/

Drugi dzień w Warszawie – zwiedzanie miasta z przewodnikiem:

Wędrówkę po mieście zaczęliśmy przy Pałacu Belwederowskim, obok którego zaparkowany (w gablocie) stoi Cadillac Józefa Piłsudskiego! (obecnie wyjeżdża tylko na parady lub różne święta państwowe). Następnie zobaczyliśmy pomnik wybitnego polskiego kompozytora Fryderyka Chopina oraz posłuchaliśmy jego kompozycji puszczanych z grających ławeczek. Spacerując alejkami Łazienkowskiego Ogrodu podziwialiśmy m.in. starą Palmiarnię, aranżacje parkowe w stylu chińskim (według mnie nie pasują one do klasycystycznego stylu całości), czy aleję rzeźb antycznych – wszystkie te elementy są świadectwem zainteresowania sztuką kolejnych właścicieli tej części Warszawy. Najważniejszą częścią Łazienek Królewskich jest Pałac na wodzie (którego początki sięgają końca XVIIw., ale rozkwit przypada na panowanie ostatniego króla Polski – S.A. Poniatowskiego) oraz stylizowany na antyczny amfiteatr usytuowany blisko południowego stawu. /Patryk – 1b/

Cmentarz Powązkowski to zabytkowa nekropolia w Warszawie i obowiązkowy punkt wycieczek. Spoczywa bowiem w tym miejscu wielu zasłużonych dla Ojczyzny przedstawicieli świata nauki, kultury i sztuki. Wymienić można m.in.: żołnierzy powstań narodowych od insurekcji kościuszkowskiej do powstania warszawskiego, działaczy niepodległościowych, wybitnych pisarzy i poetów (Władysław Reymont, Leopold Staff, Miron Białoszewski), uczonych (Hugo Kołłątaj, Stanisław Konarski); artystów (Stanisław Moniuszko, Wojciech Młynarski, Czesław Niemen), myślicieli i duchownych. /Alek – 1a/

Stare Miasto jest jednym z najpiękniejszych miejsc Warszawy. Spacerując po starych placach i uliczkach można zobaczyć zmieniające się style architektoniczne oraz symbole naszej stolicy: barokowo-klasycystyczny Zamek Królewski, a przed nim Kolumnę Zygmunta (pierwszy świecki pomnik w Polsce), posąg Syrenki w centralnym miejscu Rynku Starego Miasta, trzy świątynie: katedra św. Jana, kościół Jezuitów oraz kościół św. Marcina, Barbakan i pozostałości murów obronnych, a za nim jeszcze jedno ważne dzieło - pomnik Małego Powstańca (przypominający o strasznym okresie II wojny światowej). /Karolina S. – 1b/

Podczas wycieczki do stolicy zwiedziliśmy Muzeum Powstania Warszawskiego. Już na samym wejściu uwagę zwraca motto charakteryzujące powstańców: ,,Chcieliśmy być wolni i wolność sobie zawdzięczamy”. Muzeum posiada wiele interesujących eksponatów oraz wykorzystuje interaktywne techniki prezentacji wystaw. Przenoszą nas one w czasie i pozwalają wczuć się w uczestnika tamtych dni. Możemy na przykład zajrzeć przez ściany getta i zobaczyć, jak wtedy wyglądało życie mieszkańców miasta. Możemy także przejść kanałami wcielając się w rolę powstańców. Jednakże największe wrażenie zrobił na mnie film wyświetlany w technologii 3D pt. ,,Miasto Ruin”, który znakomicie ukazuje ogrom zniszczeń, jakich dokonali Niemcy po powstaniu. Wizyta w muzeum była bardzo interesująca, pogłębiła moją wiedzę na temat tego ważnego wydarzenia. /Michał – 1a/

W ostatnim dniu wycieczki pojechaliśmy do Centrum Nauki Kopernik. Spędziliśmy tam dużo czasu, przeprowadzając wiele interesujących doświadczeń. Najciekawszym punktem, według mnie, było pomieszczenie z różnymi quizami mającymi na celu ćwiczenie mózgu, i ukazującymi, jak jest on potężny. Były też wystawy i eksponaty, które wtajemniczyły nas w sekrety nauki. Myślę, że nikt tam się nie nudził i że spędził tam przyjemne chwile./Justyna – 1b/

Bardzo mi się spodobała ta wycieczka, ponieważ dowiedziałem się dużo o historii Warszawy i Polski oraz o znanych Polakach. Stolica Polski jest ciekawym miastem, możemy zobaczyć tam nie tylko stare budynki, królewskie zamki i pałace, które mają już kilkaset lat, ale również współczesne wieżowce, który upiększają miasto. Królewskie łazienki, Belweder, muzea, stare miasto pokazują nam, jak wyglądała Warszawa wiele lat temu. Niestety, podczas II wojny światowej miasto zostało zniszczone w 80%, na szczęście dzięki staraniom Polaków najważniejsze budynki zostały odbudowane. Są one teraz uzupełniane są przez nowe, współczesne budownictwo, takie jak Stadion Narodowy i Centrum Nauki Kopernik. Bardzo mi się spodobały te dwie strony polskiej stolicy i bardzo chciałbym pojechać do Warszawy jeszcze raz. /Sasza – 1Ti/